Pages

2016. június 2., csütörtök

Fejős Éva: Száz éjjel vártam│Könyvajánló

Nincsenek megjegyzések:
 
Eredeti cím: Száz éjjel vártam
Kiadó: Erawan Kiadó, 2014
Oldalszám: 426 oldal
Moly: 76%
Címke: magyar, krimi, romantikus

Néhány héttel ezelőtt érkezett egy csomag az Erawan Kiadótól, amelyben három „ultracsajos” könyv lapult. Liliana Hart: Go-Go Girl Nyomoz és Fejős Éva: Úton hozzád című regényekről szóló értékeléseimet korábban már olvashattátok. A mai napon pedig egy újabb Fejős Éva recenzióval bővül a sor, amelyet ezúttal a Száz éjjel vártamról írtam.


„Andi élete egy csapásra megváltozik, amikor a titokzatos fiú, akivel évek óta együtt él, váratlanul félrelép, és ezért a lány szakít vele. Azt tervezi, hogy önsajnálata jeléül egész nyáron egy gumimatracon lebeg majd a délegyházi tavon, és mogyorókrémet majszol, de ezt a tervét is keresztülhúzzák. Andi szeme előtt fényképek kelnek életre, dühkitörései áramkimaradást okoznak, rejtélyes jeleket kap egy másik világból, miközben egy igencsak e világi meglepetés is várja új otthonában… kincset talál az egyik ruhásdobozban. Hová tűnt Alex szinte nyomtalanul a szakítást követően, miért nem tudja vele tisztázni a múltat Andi? Mi köze a lánynak egy, a világ túlsó felé kitört forradalomhoz? Leszállhatunk-e szabad akaratunkból az érzelmi hullámvasútról?

A Száz éjjel vártam minden egyes lapját áthatja az a bizonyos „fejősévás” stílus, amely nemcsak az írónő jellegzetes fogalmazásmódjában, hanem a több szálon futó cselekményben, a vibráló személyiséggel megáldott karakterekben, és az élénk párbeszédekben is tetten érhető.

Az Úton hozzád borítóját illető áradozásommal ellentétben, ugyan a piros tornacipős-menyasszonyi ruhás koncepció nem különösebben nyerte el a tetszésem, ám a könyv, azon véleményemen, miszerint a Fejős Éva regények legerősebb ütőkártyája az egzotikus helyszínek hiteles felvonultatása, korántsem változtatott. A Száz éjjel vártamban pedig akad bőven az utazásból, annál is inkább, hogy regényünk egyik főhőse, társaival együtt, inkognitóban járja a világot, miközben a ghenerrai diktátor megbuktatásán ügyködik, és igyekszik felégetni maga mögött minden hidat, amely egy kicsit is a valósághoz kötheti őt. A hangsúly pedig a próbálkozáson van, merthogy Andi korántsem olyan típus, akit könnyedén ki lehet zárni az életéből. A nő eszméletlenül vakmerő, ugyanakkor rendkívül önfejű, mi több: zabolátlan. A természetfeletti mivoltáról nem is beszélve, amely egyre gyakrabban lép működésbe.


Andi képességei kétségkívül a meglepetés erejével hathatnak Fejős Éva olvasóbázisára, ám én éppen emiatt viszonyultam meglehetősen szkeptikusan a regény olvasásához. Nekem, aki fantasy történeteken nőtt fel, elég határozott elvárásaim vannak a természetfeletti történésekkel kapcsolatban. Mindezektől persze igyekeztem elvonatkoztatni, azonban még így is képtelen voltam megszabadulni azon érzésemtől, miszerint ez a regény jóval erősebb lehetne Andi „havasága” nélkül, azáltal leegyszerűsítve kissé a cselekményt. Nyilvánvalóan akadnak olvasók, akik kimondottan szeretik a hősökkel együtt, több oldalról megközelítve felfejteni a szálakat, de vannak olyanok is, akik egyszerűen belebonyolódnak a történetbe, emiatt megunják, és leteszik a könyvet. Én meg elakadtam valahol a kettő között. Egyrészt a már említett természetfeletti szál feleslegessége miatt, ugyanis nem éreztem elég kiforrottnak annak hátterét, miközben szívesebben olvastam volna ahelyett a ghenerrai forradalomról. Másrészt, és leginkább annak köszönhetően, hogy a történet első száz oldala gyakorlatilag az alaphelyzet felvázolásáról szólt, míg a cselekmény lendületessége a regény utolsó harmadába lett suvasztva.

„Anyukám, aki kétéves korom óra folyamatosan aggódott értem, végre egy kicsit lazíthatott, és mint később megtudtam, azzal a boldog bejelentéssel hívta fel a nővéremet, hogy a kicsi lánya, aki eddig csak és kizárólag hibbantakkal és elmebetegekkel randevúzott, talált egy normális pasit. Szótagolva mondta a nővéremnek: nor-má-lis.”

A szerelmesek könyvbéli megjelenítése ezúttal Vörösmarty Csongor és Tündéjét idézte fel bennem. Ahogy Csongor és Tünde, úgy Kölyök-Kid-Sanyi-Alex-Laci-és-még-ki-tudja-hány-névvel-megáldott-karakter és Andi is együtt, mégis egymástól, nemcsak földrajzilag, de világok tekintetében is elválasztva, egymás után sóvárogva léteznek egy történeten belül, egészen a beteljesülésig, amely kizárólag úgy következhet be, ha a pár egyik tagja feladja az addigi életét a másikért cserébe.
És, amit megint csak hiányoltam: Az Úton hozzád kapcsán emlegetett, akkoriban Balázs és Lea, ezúttal pedig Andi és Alex fizikai, ezúttal inkább érzelmi közelségét elmélyítő jelenetek.

Ahogy az írónő által megalkotott női mellékszereplőkkel kapcsolatban az szokott lenni, úgy Amira most is meglehetősen a szívemhez nőtt, éppen ezért kimondottan a kedvemre való lenne, ha egy olyan Fejős Éva könyv is születne a közeljövőben, amelynek főszereplője hozzá hasonlóan higgadt személyiséggel rendelkezne, akár egy leheletnyit komolyabb, de még emészthető témát boncolgatva.


A Száz éjjel vártam teljes mértékben beteljesíti a Fejős Éva könyvekhez fűzött előfeltevéseinket. Nem törekszik világmegváltó okosságok megfogalmazására, kizárólag az olvasó szórakoztatására. Azoknak, akik ismerik és szeretik az írónő munkáit, egészen biztosan tetszeni fog ez a regény is. Számomra viszont az Úton hozzád marad a Fejős Éva regények királynője. Legalábbis egyelőre.


Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed Fejős Éva: Száz éjjel vártam című regénye iránt, ide kattintva megrendelheted! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése