Pages

2016. december 11., vasárnap

A vaníliás, a fahéjas meg a diós│Gasztro

Nincsenek megjegyzések:
 
Idén valahogy különösen korán megkezdődött az ünnepekre való hangolódás, így amikor advent második vasárnapján linzersütésre adtam a fejem, már jócskán elkésve éreztem magam. Mivel az előző évben a vizsgák révén alig-alig jutott időm az általam olyannyira imádott karácsonyi készülődésre, tűkön ülve vártam, hogy ismét bevethessem a kiszúró gyűjteményem, amelynél nagyobbal csak Nigella Lawson rendelkezhet, noha még így is szomorúan konstatáltam, egy-egy példány bizony  hiányzik a kollekciómból.


A mai bejegyzés kimondottan az aprósütemények kedvelőinek szól, és azoknak, akik hozzám hasonlóan szeretnek előre dolgozni, és ízességekkel megtölteni a karácsonyi süteményes dobozokat.

LINZER

A linzerrel kötött barátságom kimondottan újnak mondható, noha előnyeivel – (1) elkészítése pofonegyszerű, (2) előre megsüthető, hiszen légmentesen tárolva több napig is eláll – már korábban is tisztában voltam. Néhány évvel ezelőtt próbáltam ki először a családi receptet, amely nálam egy szakadós, száraz és azzal együtt szaggathatatlan tésztát eredményezett. A következő receptre az általam rendkívül nagyra tartott Aranytepsi blogon bukkantam, és azzal együtt meg is találtam a tökéletes receptúrát!


- 30 dkg liszt
- 1 csipet só
- 10 dkg porcukor
- 2 tasak vaníliás cukor
- 1 kk sütőpor
- 0,5 citrom reszelt héja
- 20 dkg margarin
- 1 tojás sárgája
- baracklekvár a töltéshez

A lisztet első lépésben összeszitáltam a porcukorral, vaníliás cukorral és a sütőporral. Meghintettem egy csipet sóval, és hozzáreszeltem egy fél citrom héját. A puha margarint belemorzsoltam, hozzáadtam a tojás sárgáját. A hozzávalókat összedolgoztam, és összeállítottam belőlük a tésztát. Lisztezett felületen kb. 4 mm vastagra nyújtottam.


Sütőpapírral bélelt tepsibe pakoltam a kiszúrt tésztákat. Előmelegített sütőben 180°C-on 8-10 perc alatt megsütöttem. Megvártam, míg kihűl a tészta, hogy aztán sárgabaracklekvárral összeragasszam a teli és az esetemben karácsonyfa alakú formával kiszúrt linzereket. Porcukorral meghintettem, és bepakoltam a süteményes dobozba szikkadni őket.


MÉZES PUSZEDLI

A mézes puszedli kimondottan azon édességek egyike, amelyet a nagymamám régen kizárólag a kedvemért sütött. Az igazat megvallva, nincs túl sok kellemes élményem vele kapcsolatban, az viszont tagadhatatlan, hogy sütni nagyon tudott, és bár évek óta nem beszéltünk, a puszedlijét évről-évre elkészítem.   


- 12 dkg zsír
- 35 dkg liszt
- 7 ek cukor
- 3 ek méz
- ½ sütőpor
- 2 tojás
- fahéj, szegfűszeg

A lisztet és a sütőport ismét összeszitáltam, majd meghintettem egy kevéske őrölt fahéjjal és szegfűszeggel. Hozzákanalaztam a cukrot, a zsírt, ehhez öntöttem hozzá a tojásokat, és csurgattam rá a mézet. A hozzávalókat összedolgoztam, majd diónyi darabkákat tépkedtem az így kapott tésztából. Megformáztam, kissé meglapogattam a gömböket, sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem a puszedliket. 180 °C-on addig sütöttem, míg szép aranybarnára nem sültek. Miután kihűltek, egy kevéske olvasztott étcsokoládét csorgattam a tetejükre. A csokoládé dermedését követően bepakoltam ezeket is egy bödönbe.


HÓ(kifli)KAGYLÓ

Íme, az ékes bizonyítéka annak, hogy valóban nincs elegendő kiszúróformám! A hókifli igazi sláger a családunkban. A magam részéről ugyan a legkevésbé sem preferálom a diós süteményeket, azonban a linzerhez hasonlóan, arra gondoltam, hogy idén beújítok, és kipróbálok egy vadonatúj receptet. Lelkesen begyúrtam hát a tésztát, ám a kiflik formázásra során jöttem csak rá arra, hogy a tészta túlságosan omlós ahhoz, hogy bármilyen módon felhengergessem. Az eredeti receptben persze egy kimondottan erre a célra szánt kifli formát használtak, amelyet ahogy utóbb kiderült, sikerült teljes mértékben figyelmen kívül hagynom. Így történt, hogy a kifli helyett, kagylóformába tömködtem a tésztát. Hogy bárki is fennakadt-e a sütemény formáján? Ugyan, dehogy. Már csak azért sem, mert így is egy kimondottan elegáns sütemény sült ki belőle. Szó szerint.


- 25 dkg finomliszt
- 1 késhegynyi sütőpor
- 10 dkg porcukor
- 10 dkg darált dió
- 20 dkg margarin

A lisztet az előbbiekhez hasonlóan összeszitáltam a sütőporral, a porcukorral, és ehhez öntöttem hozzá a darált diót. A puha margarint hozzácsipkedtem, és szép simára dolgoztam a masszát. Egy enyhén ragadós tésztát kaptam, amelyet lefóliázva a hűtőbe tettem néhány órára, de az a legjobb, ha egy éjszakát pihen.


 A tepsiket sütőpapírral, egy kifli, akarom mondani kagylóformát fóliával kibéleltem. A tésztából kisebb darabokat csipkedtem le, ezeket kisujjnyi rúddá sodortam, a kibélelt formába pedig belenyomkodtam úgy, hogy a tészta ne púposodjon ki a formából. A fólia segítségével kiemeltem a tésztát a formából és a sütőpapíros tepsibe fektetettem.


Előmelegített sütőben 170-180 °C-on 10 perc alatt megsütöttem. A sütőből kivéve hagytam pár percet a tepsin hűlni, mert a kagylók ekkor még puhák és könnyen megnyomódnak. Megszórtam porcukorral, amikor aztán teljesen kihűltek, süteményes dobozba pakoltam, amelyben sokáig omlós is fog maradni.

Bízom benne, hogy sikerült némi ihletet adnom a karácsonyi készülődéshez. Az általam bemutatott sütemények mindegyike villámgyorsan, és nem mellesleg előre elkészíthető, hogy aztán a sütés még véletlenül se menjen az ünnepi hangulat rovására.
Arról pedig ne feledkezzetek meg, hogy a Magyar Telekom idén az Adni jó! Sütiakció keretén belül különös gondot fordít az Autistic Art Alapítvány megsegítésére! Csatlakozzatok minél többen a kezdeményezéshez! Ehhez nincs más dolgotok, mint megörökíteni egy-egy süteményt, és megosztani az így készült fényképet az Instagramon #sutitadok hashtaggel december 1. és 27. között, ugyanis mindegyikért 100 Ft-ot jóváírnak az alapítvány részére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése