Pages

2016. november 12., szombat

Recenzióetikett│Blog

Nincsenek megjegyzések:
 
Bizonyára észrevettétek, hogy mostanság több alkalommal landoltak a postaládámban különféle recenzióra szánt termékek. Érdemesnek tartottam hát összeszedni néhány témával kapcsolatos gondolatot arra az esetre, ha te, aki olvasod a bejegyzést (a) szintén blogolással foglalkozol, azonban a recenzióírás egyelőre ismeretlen területnek számít, (b) pusztán olvasóként követed figyelemmel a blog alakulását, és egyszerűen érdekel, hogyan és miként kerülnek hozzám, továbbá más bloggerekhez ezek a bizonyos újdonságok.


A recenzió hagyományos értelemben véve egy rövid, tömör, kialakult formai és tartalmi jegyekkel rendelkező könyvismertetés, könyvbírálat – inkább előbbi, mintsem utóbbi –, azonban feladatának – adott dologról szóló releváns vélemény alkotása és a potenciális vásárlók érdeklődésének felkeltése – köszönhetően a különféle tesztelésre érkező termékekről alkotott bejegyzéstípust, mintegy ÖNKÉNYESEN, de szintén recenziónak szoktam hívni. A bloggerkedés – már amennyiben kinőtte a szabadidős tevékenységek kategóriáját, amely bizony hamar megtörténik, ha egy csepp időt, energiát, hovatovább elhivatottságot fektetünk a dologba – így gyakorlatilag nem más, mint a közösségi médiában folytatott munka, míg a recenzióra érkező termékek leginkább a fizetségnek felelnek meg. Minél figyelemreméltóbb egy blog, és persze minél nagyobb olvasottságot élvez, annál nagyobb valószínűséggel kelthetjük fel a különböző márkák figyelmét, akik ezután együttműködő félként, a termékről szóló, személyes tapasztalatokkal fűszerezett, rövidke bejegyzés reményében egy-egy példányt bocsátanak a rendelkezésünkre.

Tudtad?
▪ A blogbejegyzések manapság jóval nagyobb befolyást (63%) gyakorolnak a vásárlásainkra, mint az újságcikkek.
▪ A minőségi fényképekkel, videóval vagy egyéb módon illusztrált bejegyzések 94%-kal nagyobb népszerűségnek örvendenek.
▪ Az adott termékről szóló videóknak köszönhetően 144%-kal nagyobb valószínűséggel szerzi be a látogató azt a bizonyos portékát,  mint az, aki csak fényképeket látott róla.

Mindezek fényében talán már nem is annyira meglepő, hogy napjainkban a blogok számítanak az egyik legfelkapottabb reklámforrásnak, a Youtube csatornák mindenható erejéről nem is beszélve. A PR-ügynökségek munkatársai folyton azon agyalnak, hogyan láthatnák viszont minél több sajtófelületen, az arra szánt kereten belül az általuk menedzselt termékeket. És, lássuk be, egy annak áráért szerzett bejegyzés nemcsak a bloggernek, hanem a "marketingzsonglőröknek" is remek fogást jelenthet.
A kezdő bloggerek persze hamar szembesülnek azzal, hogy egyelőre nem rendelkeznek a különböző vállalatok figyelmének felkeltéséhez megfelelő nagyságú közönséggel, sőt gyakran szó szerint úgy érzik, hogy ilyesfajta kiváltságban csak egy elit kör tagjai részesülhetnek. Hozzáteszem: nem véletlenül. Legyen szó márkákról, vagy kiadókról, néhányuk már egy "jól bejáratott" bloggertársasággal dolgozik, és kimondottan ritkán vesznek fel újoncokat a soraik közé. Ez részben annak is köszönhető, hogy a brandek költségvetésében a marketingre szánt összeg x számú bloggerkapcsolatot tesz lehetővé, és ezek javarészt már megköttettek. Ebben az esetben megpróbálkozhatunk azzal, hogy beszerzünk tőlük egy-egy saját zsebből finanszírozott terméket, hogy aztán írjunk róluk és reménykedjünk, állhatatosságunk láttán, mégis felvesznek minket a partnereik közé. Többségében viszont az együttműködés lehetősége kizárólag a büdzsé méretétől függ, amelyet ha fejen állunk sem tudnak kibővíteni miattunk.
 Egy blog felfuttatása a lehető legjobb körülmények között is 1,5-2 évbe telik, merthogy (1) addigra forr csak ki igazán a blog profilja, (2) ezen idő alatt alakul ki egyfajta érzelmi kötődés a blogger és az olvasói között, (3) termelünk ki megfelelő mennyiségű referencia gyanánt szolgáló bejegyzést, amelyeket átfutva a reménybeli partnerek eldönthetik, szeretnének-e együttműködésre lépni velünk. Amennyiben ez utóbbival rendelkezünk, ne féljünk felkeresni azokat a kiadókat, márkákat, amelyek áruival szívesen megismerkednénk közelebbről.
Írjunk tehát egy rövidke összefoglalót arról, (1) kik is vagyunk, (2) milyen témában blogolunk, (3) miért örülnénk egy-egy marketingpéldánynak, mit tudunk nyújtani cserébe, és az sem árt, ha (4) mellékelünk némi blogstatisztikát, valamint (5) megemlítjük az eddigi együttműködő partnereinket. A siker persze így sem garantált. Tapasztalataim szerint viszont a megkeresettek kifejezetten örülnek annak, ha egy blogger veszi a fáradtságot és persze a bátorságot mindezekhez, főleg amikor egy színvonalas blog áll az illető mögött. A partnerség megkötésekor tartsuk szem előtt, hogy a különböző felek más-más igényekkel rendelkeznek. Néhányan valóban rövid, ám de tartalmas, míg mások hosszú és részletes recenziókat kedvelik, éppen ezért érdemes már előre informálódni az igényekről és a speciális kérésekről. A leggyakoribb, már-már alapvetőnek számító kívánságok közé tartozik, hogy egyrészt az elkészült bejegyzésben ne felejtsük el megjelölni a termék pontos lelőhelyét, másrészt pedig, hogy az arra vezető linket osszuk meg a kapcsolattartásért felelős személlyel.


Hogyan hívjuk fel magunkra a márkák figyelmét?

Minőségi tartalmak gyártásával. Látogatottság ide, vagy oda: számomra kevés annál kiábrándítóbb dolog létezik, mint amikor pongyola bloggerek parádés készítményekről alkotott silány tartalmai árasztják el a közösségi média különböző felületeit. Korántsem meglepő, hiszen manapság tömegek csatlakoznak a blogger társadalomhoz, hogy aztán bohócot csinálva magukból bezsebelhessenek egy-két ingyen cuccot. Az igénytelenségre fogékony közönséget nyilvánvalóan nem zavarja a futószalagszerűen érkező, lélektelen termékbemutatók garmadája, miközben alaptalan ájtatosságukkal szépen lassan kiszorítják a palettáról a színvonalas bloggereket, akiknek egyetlen szépséghibájuk: nem hozzák meg a kívánt statisztikai adatokat.
Miért éri akkor meg a folyamatosan újratermelődő igénytelenséggel szemben folytatott szélmalomharc? Bár néhány márka valóban fennakad egy-egy tartalomgyártó kisiparos horgán, mégis szentül hiszem, hogy akadnak közöttük olyanok is, amelyek mögött álló személyek megmaradtak emberek lenni, akiknek valóban érdemes terjeszteni a gondolatait. Másrészt meg nem a mi feladatunk megváltani a világot. Szívből hiszem, hogy az, aki tisztességesen megteszi a tőle telhetőt, annak a munkája előbb, vagy utóbb, de megtérül. Egy leheletnyit szentimentális hozzáállás, viszont gondoskodik a tiszta lelkiismeretemről.

Az együttműködésben rejlő potenciálok személyes perspektívából:
- Rengetegen ódzkodnak az online rendelésektől, hiszen ezek egyik nyilvánvaló hátránya, hogy fogalmunk sincs arról, hogyan fog élesben működni a termék. Azáltal, hogy egy-egy blogger költségek nélkül juthat hozzá bizonyos termékekhez, gyakorlatilag veszteségmentesen tudja bemutatni azokat az olvasói számára.
- A kisebb, vagy éppenséggel frissen debütáló brandek esetében gyakran előfordul, hogy a különböző okokból limitált mozgástér miatt, sokak látóterén kívül esnek. Így nemcsak a márkák, amelyek mögött többségében lelkes, kreatív és nem utolsó sorban hihetetlenül motiváló személyiségek állnak, esnek el a bevételtől, hanem a közönség is az általuk szívvel-lélekkel alkotott kreálmányaiktól, tovább megyek: a személyesség élményétől, sőt az igazi értékek képviseletétől.
- A bloggerek számára hatalmas segítséget jelent a hosszútávú, élénk kapcsolat fenntartása az együttműködő felekkel, ezáltal ugyanis ahelyett, hogy ezerfelé szakadnánk, a sajtóközlemények révén a lehető leghamarabb értesülhetünk a különféle újdonságokról, hogy aztán friss és ropogós információkkal láthassuk el az olvasóinkat.

"Nem az lesz sikeres, aki pusztán elkezd valamit. Az lesz sikeres, aki elkezdi, és ha a fene fenét eszik is, befejezi."
Napoleon Hill

A marketingpéldányok egyes esetekben – főként a szépségápolással foglalkozó blogoknál – partnerprogramok keretein belül érkeznek. A blogger eszerint bizonyos összegben választhat az adott webshopból néhány terméket, amelyekről a szokásos módon számot kell adnia. Mindezek mellé kap egy 10-20%-os kedvezményre jogosító kuponkódot. Ezt a bizonyos kupont a látogatóival megosztva (1) kedvezményes termékekhez juttathatja nemcsak őket, (2) a kattintások alapján önmagát is. Ehhez hasonló megoldás, amikor a webshop felajánl egy terméket nyereményjátékra, amelyre az olvasók úgy jelentkezhetnek, ha teljesítik a feltételeket, ám ezek némelyike, mint a webshopban történő regisztráció, már-már a pofátlanság határát súrolja.
És, megint csak személyes véleményt dobok be a közösbe: számomra egy együttműködés akkor igazán sikeres, ha az együttműködő fél, a közönség és a blogger is profitál belőle. Ezért vagyok annyira oda azokért a partnerkapcsolatokért, amelyek lehetőséget kínálnak a kulisszák mögé való leheletnyi betekintésre, gondolok most a Lilyhome.hu csapatával való közös munkára. Szó szerint letaglózott, hogy milyen alázattal vette fel velem a kapcsolatot a márka megálmodója, arról nem is beszélve, milyen lelkes és profi csapattal dolgozhattam, akik jó szívvel fogadták a bejegyzés megírásával kapcsolatos ötleteimet.


Na, de mi a teendő abban az esetben, ha a recenzióra érkező termékek nem nyerik el a tetszésünket? Számtalan blogger kedvét szegi az a kínos szituáció, amikor a postaládájukban landoló termékek egész egyszerűen nem teljesítik be a hozzájuk fűzött reményeket. Amennyiben jó szívvel ajánlja, becsapja az olvasóit, viszont ha lehúzza azokat, eleshet a további javaktól. Hogyan számoljunk tehát el a közönséggel? Az együttműködő féllel? A lelkiismeretünkkel? Legyen a hitelesség az első a prioritásaink sorában! A partnerek többségének egyébként sem okoz különösebb fennakadást a kritikusabb hangvételű recenzió. Egyrészt a negatív reklám is reklám. Másrészt pedig nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél, és ezt bizony felesleges lenne megpróbálni elkendőzni. A gyakorlatban egyébként a csalódást jelentő termékek esetében nem is a negatívumok közlése, sokkal inkább a pozitívumok kiemelése okozza a nagyobb fejtörést.
Az, aki nincs birtokában a türelem, az empátia és a tolerancia egy minimális erényének, jobban teszi, ha bele se fog a recenzióírásba. A magam részéről egy cseppet sem tartom korrektnek, ennél fogva szükségesnek sem, adott esetben egy író – kiváltképp, ha hazai – földbedöngölését. Miért vegyük el valakinek a kedvét egy életre az alkotástól, amikor (1) intelligens módon, ész érvekkel alátámasztva is közölhetjük a véleményünket, (2) azáltal kisebb-nagyobb részben, de elősegítve a fejlődését?

Milyen szempontoknak kell tehát megfelelnie egy bloggernek,
aki recenzióírásra adja a fejét?

Talpraesett és elérhető. Kiváltképp az e-mailben történő kapcsolattartás során.
Semelyik marketinges nem fog hosszútávon együttműködni valakivel, akinek a válaszára heteket kell várni, vagy ne talán még könyörögni is kell, hogy teljesítse be a megbeszélteket. Mindenki pótolható. Ezen a területen meg aztán végképp.
Tájékozott. A recenziók ugyan magukban hordozzák a bírálatok jellegét, mégis leginkább egyfajta ismertetésnek felelnek meg, amelyhez nélkülözhetetlen a blogger hozzáértése, hiszen így tud figyelemfelkeltő és informatív bejegyzést készíteni belőle.
Lelkiismeretes és szorgalmas. Nem vagyunk polihisztorok. A lelkiismeretes blogger ennek ellenére veszi a fáradtságot és korrekt módon informálódik abban az esetben, ha mégis egy számára addig ismeretlen téma kerül a keze közé.
Egyensúlyérzék. És, most nem a mérlegállásra gondolok. A recenziók burkolt célja ugyan kétségkívül a termékek iránt való lelkesedés felkeltése, azonban a hangsúly minden esetben a személyes tapasztalatokra helyeződik, és nem arra, hogy lenyomjunk valamit az olvasóink torkán. Ennek érdekében pedig nem zsúfoljuk tele márkanevekkel és átlátszó, sablonos PR-dumával a szöveget.
Intelligens és empatikus. Nem, még mindig nem kell földbe döngölni senkit azon az alapon, hogy a blog révén némi nyilvánosságot élvezünk, főleg ha véleményünket intelligens ember módjára is lehetőségünk nyílik kifejezni.
Remek helyesíró. Hadd ne kelljen indokolnom.

Remélem, hogy hasznosnak találtátok ezt a bloggerkedéssel kapcsolatos bejegyzést. Amennyiben a továbbiakban is olvasnátok tőlem hasonló témában, ne felejtsetek el nyomot hagyni magatok után!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése