Pages

2016. november 2., szerda

Lélekmelengető pogácsa│Gasztro

Nincsenek megjegyzések:
 
A pogácsa egyértelműen a novemberi időjárásnak dedikált majszolnivaló. Azt hiszem, ilyenkor ősszel kimondottan jól esik az embernek bemenekülni a lakásba a csípős szél elől, hogy aztán bekapcsolja a sütőt, és készítsen valami ízig-vérig lélekmelegítőt. Mondjuk pogácsát, főleg ha a tésztával az égvilágon semmi más dolgunk nincs, mint előkapni a hűtőből, kiszaggatni és aranysárgára sütni. A végeredmény semmi flancos, csak egy kívül ropogós, belül mennyeien vajas pogácsa, amely méltán vetélkedhet a nagymamáink kezei közül kikerülőkkel. Na, de az egészséges életmód hívei se csüggedjenek, ugyanis ebben a bejegyzésben számukra is tartogat egy isteni receptet!


KRUMPLIS POGÁCSA

Mondom, mit kell előkészítenünk abban az esetben, ha a krumplis pogácsa mellett döntünk. A hozzávalókért biztosan nem kell leszaladnunk a boltba!

- 40 dkg burgonya
- 1,5 dl tejföl
- 25 dkg vaj/ margarin/ zsír
- 30 dkg liszt
- 2 ek só
- 2 tojássárgája
- 1 tojás a kenéshez

Az eredeti recept szerint a burgonyát héjában megfőzik, megtisztítják, majd áttörik, én viszont a procedúrát felgyorsítandó, megpucoltam gyorsan a krumplit, kisebb-nagyobb darabkákra vágtam,  aztán bedobtam sós vízbe főni. A megpuhult krumplikockákkal ezután semmi más dolgom nem volt, mint összetörni azokat. Ehhez egy egyszerű villát használtam, hogy megmaradjon benne egy-két krumpliszemcse, de a cél elérése érdekében természetesen bevethetjük a krumplinyomót is.


Az átszitált liszt, a , az összetört krumpli, a tejföl, a tojássárgák és a zsiradék – ki, melyiket választja – felhasználásával összeállítottam egy eszméletlenül könnyű tésztát, amelyet egész egyszerűen meghajtottam. Alufóliába csomagolva, legalább 2-3 órára a hűtőszekrénybe tettem, de hozzáteszem: a pogácsa akkor lesz igazán jó, ha a tésztát még előző este összeállítjuk, hogy legyen ideje 10-15 órát pihenni. A munkából hazaérve így gyakorlatilag kb. 30 perc alatt friss pogácsát varázsolhatunk az asztalra.


A tésztát sütés előtt ismét meghajtogattam, nagyjából 2 cm vastagságúra nyújtottam, és egy nagyobb méretű szaggatóval – ezzel a műanyag vacakkal, ugyanis rejtélyes módon elnyelte a föld az ezeréves fémszaggatómat – kilyuggattam a tésztát. A fennmaradó tésztadarabkákat összegyúrtam, egyszer-kétszer azért meghajtottam a biztonság kedvéért, mielőtt ismét szaggatásba fogtam volna.


A pogácsák tetejét megkentem egy egész tojással, majd pedig sütőpapírra helyezve, 180-200 ᵒC-on aranysárgásra sütöttem. A pogácsák élesztő hiányában nem sokat változnak, csak még csinosabbak lesznek a sütési idő alatt, miközben az illatuk betölti az egész lakást.



TÖNKÖLYPOGÁCSA

És, hogy az egészséges életmód kedvelőinek kedvezzek egy kicsit. A sütögetés annyira lázba hozott, hogy átböngésztem a kedvenc gasztroblogjaim, és tulajdonképpen lejegyeztem az összes pogácsareceptet, amely kicsit is megmozgatta a fantáziám. A Tönkölypogácsáéra egyébként a Citromhab blogon akadtam rá, és már másnap sütöttem is belőle egy adaggal.


- 50 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
- 1 dl tej
- 3 dkg friss élesztő
- 1 kk cukor
- 25 dkg vaj
- 2 csapott tk só
- 10 dkg tejföl
- 1 tojás

- 1 tojássárgája
- 1 ek tej
- sajt, szezám-, kömény-, lenmag, mák

A langyosra melegített tejben felfuttatjuk cukorral az élesztőt. A többi hozzávalót tálba mérjük, hozzáadjuk a megkelt élesztőt és az egészet összegyúrjuk, hogy egy kissé ragacsos tésztát kapjunk. Lisztezett munkafelületesen kinyújtjuk, és meghajtogatjuk. A tésztát először fentről, balról, majd jobbról és végül alulról hajtjuk be.

40-45 percet pihentetjük, ismét kinyújtjuk és hajtogatjuk ügyelve arra, hogy a hajtás iránya megegyezzen a korábbival. Ekkor már nem pihentetjük, hanem azonnal újra kinyújtjuk, nagyjából 2 cm vastagságúra. Egy kisebb méretű szaggatóval pogácsákat szaggatunk belőle, és sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk őket. A tetejüket megkenjük a tojássárga és a tej keverékével, megszórjuk reszelt sajttal, szezámmaggal. 240 ᵒC-ra előmelegített sütőben addig sütjük, amíg a tetején a sajt szépen meg nem pirul.


Remélem, kipróbáljátok a recepteket! És, ha igen, ne felejtsetek el engem se értesíteni róla!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése