Pages

2015. december 21., hétfő

Anna Black: Tudatos Jelenlét @ Munkában│Könyvajánló

Nincsenek megjegyzések:
 
Bárhol, bármit és bármilyen formában dolgozunk, egyértelműen kijelenthetjük: felnőtt létünk legnagyobb részét a munkahelyünkön töltjük. A munkánk amellett, hogy megélhetést, identitást is biztosít számunkra, ami azért fontos, mert ha identitásunkat meghatározza az, amivel foglalkozunk, már pedig ébrenléti időnk legnagyobb részét munkával töltjük, akkor lényegében minden, ami megromlik, vagy megterhelővé válik munkahelyi környezetünkben, pusztító hatással lehet ránk.


● A megkérdezettek 81%-a egyetért azzal a megállapítással, hogy "napjainkban a társadalomban tapasztalható stressz, boldogtalanság és betegség fő okai a felgyorsult életritmus, a megsokasodott tennivalók és aggodalmak";
● 86%-a egyetért azzal, hogy "az emberek sokkal boldogabbak és egészségesebbek lennének, ha tudnák, hogyan lassítsanak és hogyan éljék meg a pillanatot";
● 53%-a egyetért azzal, hogy "nehezen tud lazítani és kikapcsolódni, állandóan a tennivalókon és nyomasztó gondokon jár az esze."

/Mentális Egészségügyi Alapítvány, Nagy-Britannia, 2010./

Anna Black: Tudatos Jelenlét A Munkában című önismeret-fejlesztő könyvében a kutatás kapcsán felmerülő problémákra igyekszik életképes stratégiákkal szolgálni, amelynek egyik  lehetséges módja a tudatos jelenlét meditációja.

Tudatos jelenlét: éber figyelem, amelynek főbb elemei:

● Szándékosság: tudatosan figyelünk.
● Sajátos módon, ítélkezés nélkül észleljük a tapasztalatainkat.
Olyanok, amilyenek. Nincs jó vagy rossz.
● Pillanatról pillanatra figyelünk, így észleljük, hogy a tapasztalásaink – azaz gondolataink, fizikai érzeteink és érzelmeink – állandóan változnak.


Ha hagynánk, az egónk a következő gondolatokkal próbálná meg megakadályozni azt, hogy a tudatos jelenlétet válasszuk: "Nem nagy ügy otthoni környezetben figyelni a légzésünk, de egészen más a munkahelyen, válsághelyzetben, vagy egy önuralmát vesztett ügyfél jelenlétében." 

Na, de kimondta, hogy könnyű menetnek nézünk elébe?

A munkahelyi harmónia érdekében ugyanis olyan magatartásminták megváltoztatására kell folyamodnunk, amelyek hosszú éveken át sikeresen bevésődtek a tudatunkba. Ezeket kizárólag sokszoros ellensúlyozással, pozitív cselekedetekkel, illetve új gondolkodás-, magatartásmódok kiépítésével érhetjük el.

"Ha változtatni tudunk a történések észlelési módján, akkor változtatni tudunk azon is, ahogyan megtapasztaljuk őket."

A tudatos jelenlét meditációjának alkalmazása azonban alternatívát jelenthet a harmonikus élet elérése. A módszer gyökerei a több mint 2500 éves buddhista meditációs gyakorlatra nyúlnak vissza, napjainkban pedig mindfulness alapú stressz-csökkentő programként (Mindfulness-based Stress Reducation – MBSR), valamint azon eljárás alapján kidolgozott, kognitív terápia (Mindfulness-based Cognitive Therapy – MBCT) formájában alkalmazzák, méghozzá meglehetősen meggyőző eredményekkel, az élet számos területén.

Mese a munkahelyi stresszről

"Közismert tény, hogy a fokozott feszültség növeli a teljesítményt - de csak egy bizonyos pontig. Ha a nyomás túlságosan erős, nem tudunk boldogulni vele, stresszesek leszünk, sőt néha bele is betegszünk. Mindenkinél eljön a pillanat, amikor az erősödő nyomás nem fokozza, hanem rombolja a teljesítményt.
Ez történt velem is. Egyre több munkát kellett átvállalnom, s észrevettem, hogy egy idő után személyiségváltozáson megyek át. Indulatos lettem, hamaros elfogyott a türelmem, különösen azokkal szemben, akik - úgy éreztem - akadályozzák a munkámat. A munkahelyen kívül sajátos narratívákat alakítottam ki, s ezeket megosztottam a barátokkal és a családdal. Észrevettem, hogy a korábbi események elmesélésekor a negatív gondolatok közvetlen hatást gyakorolnak a szervezetemre. Éreztem, hogyan növekszik bennem a feszültség, különösen a vállamban és a nyakamban. A hangom jellegzetes tónust vett föl, a légzésem felgyorsult. Azt is észrevettem, hogy szelektálom az eseményeket: kiválasztom azokat, amelyek kiegyensúlyozottabbá tennék az összképet. Észrevettem, hogy hajlamos vagyok dramatizálni mindent. Feledékeny lettem, nehezen tudtam koncentrálni. Szétszórtan dolgoztam, hol ebbe kaptam bele, hol abba, mert úgy éreztem, agyonnyom a munka mennyisége. Néha elakadtam, s szinte belebénultam – melyikkel kezdjem a tömérdek tennivaló közül? Szokatlan módon hajlamos lettem a sírásra és a pánikra. Elveszítettem az arányérzékemet, a munkahelyi eseményeket fehérnek vagy feketének láttam.
Észrevettem, hogy szorongásaim túlnőnek a munkahelyen. Korábban jó alvó voltam, de ez megszűnt. Éjszaka többször felébredtem és a munkán járt az eszem. Megszegtem a saját szabályaimat, esetenként és hétvégén többször megnéztem a munkahelyi e-mailjeimet. Akkor is állandóan a munkán járt az eszem, amikor ki kellett volna kapcsolódnom, lelkileg felszabadulnom a munkahelyi nyomás alól. Egyre korábban mentem be, hogy el tudjam látni a feladatokat, ami azt jelentette, hogy nem tudtam beiktatni előtte egy jóga- vagy fitnesszórát. Busszal jártam, mert így 15 perccel korábban értem be. A munkanap végén és hétvégén olyan fáradt voltam, hogy képtelem voltam olyasmit csinálni, ami jót tett volna, így aztán a tévé előtt vegetáltam.
Az erősen stresszes időszakok enyhülésekor észrevettem, hogy a korábban kialakított szokások lettek "normálisak" számomra. Ráébredtem, hogy én növelem és szítom a saját stresszemet."

A jó hír: Kutatások kimutatták, hogy az agy sokkal képlékenyebb és formálhatóbb, mint azt korábban hitték, ami annyit tesz: van lehetőség változtatni a gondolkodásmódunkon és cselekedeteinken. Anna Black RENGETEG olyan konkrét, a hétköznapokba könnyedén beiktatható módszert sorakoztat fel, amelyek nemcsak a stressz csökkentésére, hanem a problémamegoldó képességedre, valamint az önbizalmadra is jótékonyan hatnak. A gyakorlatok alapját szolgáló, pszichológiai vizsgálatok megosztása révén, még hitelesebbé, "életszagúbbá" varázsolja a kötetet. A könyvet el lehet olvasni elejétől a végéig, de találomra is ki lehet választani és kipróbálni egy-egy gyakorlatot, többségüket többféleképpen is el lehet végezni, az által könnyedén hozzá lehet igazítani a különféle szituációkhoz.


Hogy kiknek íródott? Mindenkinek. Kortól, nemtől, a munkahely típusától függetlenül. Prevencióként, vagy akár "rehabilitáció" gyanánt, méghozzá oly módon, hogy megtanít arra, miként létezz a jelenben.


Felkeltettem az érdeklődésed a regény iránt? Anna Black: Tudatos Jelenlét @ Munkában című irományát ide kattintva megrendelheted!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése